Hur ska jag marknadsföra min bok?



Eftersom jag har ‘konsulterat’ ChatGPT vid andra tillfällen, så tänkte jag att en AI redan nu kunde hjälpa mig med tips för marknadsföring av min bok – är realistisk nog att inse att chansen till publicering genom ett traditionellt förlag är liten – och fick då följande hjälp av Chat:

📚 Innan lanseringen

Bygg upp en förväntan:

    • Dela omslag, arbetstitel och citat på sociala medier.

    • Skapa en hemsida eller en landningssida som skyltfönster.

Samla e-postadresser för utskick:

    • Erbjud något gratis i utbyte mot någons mailadress.

    • Bygg en mailinglista.

Förbered marknadsföringsmaterial:

    • Skapa en omslagsbild i flera format.

    • Beskriv kort handlingen, försök få recensioner, omdömen och skapa ett författarporträtt.

🚀 Vid lanseringen

Använd sociala medier:

    • Regelbundna och täta inlägg under lanseringsperioden.

    • Berätta på ett personligt sätt om din resa.

Anordna ett digitalt boksläpp:

    • Livesänd på Facebook.

    • Prata om boken, läs avsnitt och svara på frågor.

Press och bloggar:

    • Skicka pressmeddelanden till lokaltidningar och bokbloggare.

    • Fokusera på vad som gör boken unik.

📈 Efter lansering

Recensioner:

    • Våga be läsare skriva recensioner hos näthandlaren där de köpte boken.

    • Skicka boken till bokbloggare.

Annonsering:

    • Testa små kampanjer på Facebook och/eller Instagram mot din målgrupp.

Föreläsningar:

    • Kontakta bibliotek, kulturföreningar och bokhandlare för att erbjuda föreläsningar
      om du är kunnig inom något speciellt område som kan relateras till din bok.

🎯 Tips för långsiktig marknadsföring

  • Starta en blogg eller ett nyhetsbrev.

  • Skapa en boktrailer.

  • Bygg en läsargrupp för framtida böcker.


Jag blev också erbjuden hjälp med pressmeddelande, idéer till sociala medieinlägg eller exempel på vad jag skulle kunna säga vid ett boksläpp, inte så dåliga råd tycker jag.

Under fliken Kunskap hittar du professionella aktörer med mycket erfarenhet som kan hjälpa dig med din marknadsföring.

 

2 juni 2025