Då är mitt bokmanus läst kors och tvärs av mig, en lektör/korrekturläsare och testläsare. Det är klart att skickas iväg till utvalda traditionella förlag. Hur mycket man själv än älskar sitt ‘alster’ och tror att det inte finns mer att putsa på så gäller det att få en förläggare intresserad nog att vilja läsa boken. Därför behövs det ett följebrev som lockar till vidare läsning av manuset. Hur skriver man då ett bra följebrev? Som vanligt när jag inte vet googlar jag och fick svar av Gemini, Googles AI, som kändes bra och tydliga när jag hade redigerat texten.
Svar från Gemini:
(texten är redigerad av mig)
Ett bra följebrev till ett bokförlag ska vara kortfattat, inte längre än en A4-sida, och lyfta fram manusets viktigaste delar för att väcka förlagets intresse. Det bör innehålla en tydlig pitch av manuset, genre och målgrupp, samt en kort, relevant presentation av dig som författare. Var ärlig och tydlig, och undvik att överdriva eller vara hemlighetsfull; fokusera på vad som gör ditt manus unikt.
Vad följebrevet ska innehålla
- Manusets titel och genre, som ska anges tydligt.
- En slagkraftig beskrivning av handlingen som åtrger de viktigaste händelserna i korthet.
- Precisering av målgruppen.
- Anledningen till att du skrivit manuset
- Presentation av dig som författare – erfarenhet som författare exempelvis tidigare publikationer och sociala media.
- Fullständiga kontaktuppgifter.
Tips för att skriva ett bra följebrev
-
Håll det kort:Brevet bör vara högst en A4-sida för att det ska vara lättöverskådligt.
-
Väck nyfikenhet:Syftet är inte att berätta allt utan att locka förlaget till att läsa ditt manus.
-
Var tydlig och ärlig:Skriv tydligt och ärligt om både manuset och dig själv; undvik överdrifter och osanningar.
-
Var inte hemlighetsfull:Avslöja de mest spännande delarna av handlingen för att inte förlora intresset.
-
Tala om att du har en författarplattform:Blogg, hemsida, eller en närvaro på sociala medier kan vara relevant för förlaget.
-
Låt någon annan läsa igenom brevet:Be någon att korrekturläsa för att undvika tankemissar, stavfel eller andra grammatiska fel.
Vanliga fallgropar att undvika
- För mycket fokus på dig själv:
Undvik att fokusera på irrelevanta detaljer om ditt liv som inte har med skrivandet att göra. - För stel och formell ton:
Brevet ska vara personligt men inte stelt; det ska inte se ut som ett CV. - Att skryta överdrivet:
Var stolt men ödmjuk, undvik kaxiga formuleringar som "bästsäljare" etc. - Att inte vara ärlig om manuset:
Avslöja de viktigaste händelserna för att ge förlaget en bra förståelse.
Till sist en lista med agenter och förlag.
Bild: www.vecteezy.com
Källa: Gemini, Googles AI
Redigering: Bert-Åke Byqvist Juninger